חדשות

מחקר ישראלי חושף את האופן שבו ה"חיידק הטורף" הופך לאלים

על ממצאי המחקר נרשם פטנט, והוא עשוי לשמש לפיתוח טיפולים נגד סטרפטוקוקוס A; מדי שנה נפגעים כ-500 ישראלים מתקיפת החיידק

מחקר שהוביל פרופסור עמנואל הנסקי מהמחלקה למיקרוביולוגיה וגנטיקה מולקולרית בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים, בעזרת תלמיד המחקר משה ברוך וצוות המעבדה ובשיתוף אוניברסיטת מרילנד בארה"ב, גילה את האופן שבו סטרפטוקוקוס פיוגני ("החיידק הטורף") חודר למחזור הדם ונעשה אלים וקטלני. על המחקר מדווח כתב העת Cell.

עורכי המחקר ציינו, כי ממצאיהם עשויים לסייע בפיתוח עתידי של טיפול מונע למחלות זיהומיות קשות שהחיידק האלים מחולל כאשר הוא חודר לרקמות רכות.

הסטרפטוקוקוס גורם למקרים רבים של דלקות גרון או פצעים בעור, המטופלים בהצלחה באנטיביוטיקה. ואולם, בגרסתו האלימה, חודר החיידק לרקמות הרכות ולמחזור הדם ויוצר זיהום קשה המוביל לסכנת חיים ממשית. כתוצאה מכך עלולה להתפתח תסמונת ההלם הרעלני, המתבטאת בירידה מהירה בלחץ הדם ובפגיעה רב-מערכתית והרס הרקמות הרכות.

בגרסתו האלימה, "החיידק הטורף" פוגע מדי שנה בכ-650,000 חולים ברחבי העולם ו-25% מהם מתים עקב כך. בישראל מאובחנים מדי שנה כ-500 חולים שנדבקו בגרסה האלימה של החיידק.

הטיפול הנהוג כיום בעת פגיעת החיידק הוא באמצעות אנטיביוטיקה תוך-ורידית. לעתים מתחייבת התערבות כירורגית להסרת הרקמה הנגועה בחיידק.

פרופסור הנסקי הסביר: "החיידק מנצל את הדם למזונו. בהדרגה הוא משתלט על המערכת התאית המפקחת על קיפול נכון של החלבונים וכך משבש את פעילות התא. מנגנוני המצוקה משחררים חומצת אמינו והחיידק משתמש בה כדי להתרבות, להשתכפל וכך לפלוש לדם דרך הרקמות הרכות".

במחקר הוברר, כי כאשר החיידק איננו מצליח להגיע למסה הקריטית הנדרשת לו לשם חדירה למחזור הדם - הוא נכחד. למניעת ההתרבות הזאת השתמשו החוקרים באנזים אספאראגינאז, המשמש בתרופה לכמה סוגים של סרטן. האנזים בלם את התפשטות החיידק, אפילו לאחר שהצליח לחדור לדם.

על התגלית נרשם פטנט, מתוך ההערכה שש לה תרומה לפיתוח טיפולים יעילים יותר בזיהומים חודרניים שגורם הסטרפטוקוקוס.

לקריאת המחקר המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  סטרפטוקוקוס,  החיידק הטורף,  אספאראגינאז
תגובות