חדשות

מחקר ב"הדסה": עישון פוגע בתהליך איחוי שברים בגוף על ידי השפעה על תאי גזע

המחקר, שנערך על ידי צוות בראשות פרופ' מאיר ליברגל, מצא כי מספר תאי הגזע הדרושים לריפוי רקמות השלד שניתן להפיק ממעשנים היה נמוך בהשוואה ללא-מעשנים; התפוקה חוזרת למצב הנורמלי שנתיים לאחר הפסקת העישון

פרופ' מאיר ליברגל (צילום: "הדסה")

מחקרים שנעשו במרכז הרפואי "הדסה" בירושלים העלו, כי הפקת תאי גזע לשם איחוי שברים נמוכה הרבה יותר בקרב מעשנים - מה שמביא להליך ריפוי ממושך ובעייתי יותר, בהשוואה למצב בקרב לא מעשנים. על הממצאים דווח באחרונה בכתב העת Bone Marrow Research

בית החולים מסר אתמול (יום ב'), כי במערך האורתופדי בהדסה מתקיים מחקר קליני ובסיסי בנוגע לטיפולים תאיים לזירוז ריפוי של רקמות שלד - עצם, גיד, סחוס וכו'. מחקרים אלו העלו בין היתר, כי שימוש בתאי גזע בוגרים, המופקים ממח העצם של המטופל, מזרזים בדרך כלל ריפוי שברים. הפקת תאי הגזע נעשית על ידי שאיבה ובידוד של תאי הגזע.

המעבר המורכב מתנאי מעבדה לטיפול בחולה חייב את הרופאים לבדוק את יעילות השיטה של שאיבת מח העצם, בהקשר לכמות התאים שאותם הצליחו לשאוב.

Champix
Pfizer
RX
Partially covered by the Health basket
Champix

Health basket inclusion: Champix will be given to the treatment of smoking cessation parallel to supportive means. TABS: 55 x 0.5 mg, 56 x 1 mg; starter pack: 11 x 0.5 mg + 14, 28 x 1 mg. Days 1 – 3: 0.5 mg ×1/d. Days 4– 7: 0.5 mg ×2/d. Day 8 – end of tmt.: 1 mg ×2/d. Pts. should be treated with Varenicline for 12 wks. For pts. who have successf. stopped smok. at the end of 12 wks., an addit. course of 12 wks. tmt. with Varenicline is recomm. to further incr. the likelihood of long-term abstinence. Pts. with ren. impair. No dosage adjust. is necessary for pts. with mild- moder. renal impair. For pts. with sev. renal impair. (estimated CrCl <30 mL/min), the recomm. start. dose of Varenicline is 0.5 mg ×1/d. The dose may then be titrated as needed to a max. dose of 0.5 mg×2/d. For  pts. with end-stage renal dis. underg. hemodialysis, a max. dose of 0.5 mg mg×/d may be admin. if toler. Aid to smoking cessat. for adults over 18 yrs. C/I: Not to pts. under 18 yrs., hypersens.

במחקר בדק צוות החוקרים, בראשות פרופסור מאיר ליברגל, מנהל המערך האורתופדי בהדסה וביחד עם עמיתו ד"ר שאול בייט, את יעילות הפקת תאי הגזע הדרושים כדי לסייע בריפוי רקמות שלד.

נמצאה שונות במספר התאים שאותם ניתן להפיק ממטופלים שונים. אחד הגורמים העיקריים המשפיעים על כך, נמצא, היה עישון. התברר, כי כמות תאי הגזע שנמצאו ביחידת נפח מסוימת של דגימה אצל המעשנים, היתה קטנה משמעותית לעומת אצל המצב אצל לא מעשנים.

פרופסור ליברגל הדגיש כי ממצא זה הוא בעל חשיבות קלינית רבה, "שכן ביכולתו להסביר עתה מדוע הליך ריפוי השבר בקרב מעשנים הוא ממושך ובעייתי יותר מאשר ללא מעשנים." במחקר גם התברר שאצל חולים שהפסיקו לעשן - חזרה תפוקת התאים לרמה נורמלית ויעילה.

לדברי פרופסור ליברגל, "לאור ממצאי המחקר אנחנו משוכנעים כי להפקת תאי גזע ממח העצם חשיבות רבה ופוטנציאל מבטיח לשם טיפול נאות ברקמות השלדיות השונות. בעקיפין, גם מתברר הקשר לעישון, שהוא בעל חשיבות קלינית רבה. יש לקוות שכאשר נציג את הממצאים למטופלים, רבים מהם אף ישתכנעו להימנע מעישון. הבשורה לכל מי שמעשן ומודאג כעת היא: התחדשות מלאה של תאי הגזע היא אפשרית עם הפסקת העישון. היא מתרחשת תוך שנתיים מההפסקה - כך שעוד לא מאוחר מדי עבור אף מעשן:.

לדיווח על המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  המרכז הרפואי "הדסה",  איחוי שברים,  תאי גזע,  פרופ' מאיר ליברגל,  עישון,  הפסקת עישון
תגובות