חדשות

משרד האוצר מתנגד ליוזמה להפחית עלות צילום תיק רפואי ל-10 שקלים בלבד

במשרד הבריאות ציינו כי כיום מדובר בגבייה מוגזמת (111-21 שקל) של בתי החולים וקופות החולים על העתקי רשומות. האוצר: הורדת המחירים תגרום להפסד של 35 מיליון שקל בשנה לקופות החולים

רשומות רפואיות. אילוסטרציה

נציגי משרד האוצר ונציגי קופות החולים הודיעו אתמול (ד') בדיון שנערך בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת כי הם מתנגדים לתקנות שהוגשו על ידי משרד הבריאות לאישור הוועדה, לפיהן רשומה רפואית של מטופל - העתקת צילום מתיק צילומים, העתקת סרט וידיאו, אקו, צנתור, תקליטור, תדפיס מחשב מתוך רשומת מידע – יעלה מעתה למטופל עשרה שקלים בלבד. זאת במקום 21 שקל עד 111 שקל (תלוי בסוג הרשומה) לכל בקשה כיום.

התקנות מציינות כי ההוזלות יחולו רק על בקשות של המטופל עצמו, או מיופה כוח שהוא קרוב משפחה או אפוטרופוס, ולא על בקשות של גוף חיצוני כמו חברות ביטוח.

"לכל מטופל יש זכות לקבל מידע מהרשומה הרפואית שלו לכל צורך שהוא. המידע הזה שייך לנו, האזרחים", אמרה בדיון עו"ד טל נשרי מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות, והוסיפה: "אנחנו מקבלים המון תלונות של מטופלים על גבייה מוגזמת של בתי החולים וקופות החולים על העתקי רשומות".

אלא שרכז תחום הבריאות באגף התקציבים באוצר, רועי רייכר, אמר כי הורדת המחירים תגרום להפסדים בסך 35 מיליון שקל בשנה לקופות החולים. "אנחנו צופים", אמר רייכר, "לעלייה בביקושים לקבלת העתקי רשומות בשל ההוזלה הזאת". עו"ד ינון גוטליק מהלשכה המשפטית במשרד האוצר הוסיף: "לתקנות האלו יש עלות תקציבית והחוק מחייב לאזן את העלות הזאת".

למשמע הדברים הללו, יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), הגיב בזעם: "לא אתן לפגוע באזרח הפשוט המבקש לממש את זכותו המינימלית. זה עניין מציל חיים. המטופלים לא עושים מהרשומות האלה ריבה. הם זקוקים להן וזכאים להן מכוח חוק בריאות ממלכתי. איזו מין גישה היא זו? אתם דבקים במחירים גבוהים לשירותים מינימליים כדי שאזרחים לא יהיו מודעים למצבם הרפואי, ואז שימותו?! זה מה שמשתקף לכאורה מעמדתכם. זה גזל! בנושאים כאלה לא חוסכים".

בדיון אמר היועץ המשפטי לאגודה לזכויות החולה, עו"ד אבישי פלדמן: "עלות הפקת תיק ממוחשב לא צריכה לעלות יותר מכמה אגורות של הדפסה במדפסת. את עלות המנגנון לא צריך להשית על המטופלים".

מנהל איגוד קופות החולים, הראל בלינדה, השיב על כך: "לקופות החולים אין קופת קסמים של כסף. או שמשרד האוצר ישלים את ההפסדים הצפויים או שהשירות שיינתן למבוטחים ייפגע".

ראשת אגף הגזברות בשירותי בריאות כללית, רקפת לוי, אמרה: "לא אחת מדובר בבקשות למידע על עשרות שנים אחורה, על כל הביקורים אצל רופאים ובבתי חולים שהתקיימו בעבר. נדרשת שליפת חומר מהארכיון ועריכתו". היא מסרה כי ל"כללית" מוגשות מדי שנה כ-102 אלף בקשות לקבלת העתקי רשומות.

בסוף הדיון הודיע ח"כ אלאלוף שהוועדה תיתן שהות של עד שלושה חודשים להידברות בין הצדדים ובסיומה תתכנס הוועדה שוב. "המטרה היא לאשר את התקנות לטובת המטופל ושהמערכות ימצאו את הפתרונות בינן לבין עצמן", הדגיש.

נושאים קשורים:  רשומות רפואיות,  עלות העתק רשומה רפואית,  חדשות
תגובות
08.06.2018, 10:40

כרגיל לאוצר אין כסף וזכות לנגישות מידע במחיר השווה לכל נפש נפגע-ותהיה עליה בביקוש-ממש כאילו שהמידע שייך לאוצר ולא למטופל
בן כמה הרפרנט האטום במשרד האוצר ומהי הכשרתו-תואר ראשון ארכאי ולא דלוונטי בכלכלה?

09.06.2018, 01:29

זה לא יגרום לשום הפסד ,פשוט מאוד הגבייה המוגזמת תיפסק .והצדק יבוא על מקומו בשלום. עד עכשיו הם גבו מעבר למחיר הגיוני וסביר .למה כולם נרתעים כשלוקחים מאיתנו מחיר חזירי במקום להבין את הצרכנים ולדאוג להם כי בשביל זה בחרו בשר אוצר .כחלון עדיין רודף את האזרחים בגביות מיותרות ובמיסים מוגזמים ומיותרים

אנונימי/ת
10.06.2018, 07:35

לצערנו הרב משרד הבריאות מטפל בדברים שוליים יחסית, אמנם נעשו שיפורים לאחרונה, אך עדיין יש דרך ארוכה.