• יו"ר: פרופ' דמטריוס קרוסיס
  • מזכיר: ד"ר רוני מילוא
  • גזבר: ד"ר עדי וקנין
טרשת נפוצה

תקשורת של תאי T מסוג CD8 עם פגוציטים מונונוקלאריים בטרשת נפוצה

חוקרים טוענים כי לתאי T מסוג CD8 ישנו תפקיד פעיל בפתוגנזה של טרשת נפוצה

תאי עצב (הדמיית אילוסטרציה)

תאי T מסוג CD8 מהווים את אוכלוסיית הלימפוציטים הנפוצה ביותר, בנגעים דלקתיים של מטופלים עם טרשת נפוצה. עם זאת, לא ידוע עד כה האם הם רק צופים פסיביים מהצד, או שמא מנהלים תקשורת פעילה עם תאים אחרים במוח. על מנת לזהות את השותפים הפוטנציאליים לתקשורת זו, החוקרים בחנו תאי T מסוג 8CD, המכילים שלפוחיות ציטוטוקסיות עם כיוון ווקטורי מסוים ובדקו את האזורים אליהם השלפוחיות היו מכוונות.

החוקרים ביצעו צביעה של חתכים קפואים מנגעי טרשת נפוצה פעילים, באוכלוסיית מטופלים עם נוגדנים ל-8CD ופרפורין. החוקרים חיפשו ואפיינו שלפוחיות של פרפורין על פי הכיוון אליו היו מכוונות. לאחר מכן, בודדו אזורי מטרה שנמצאו מול השלפוחיות, ובמקביל אזורי בקרה אחרים, על ידי מיקרו חתכים בלייזר. החוקרים ניסו לאפיין תבניות תעתוק ספציפיות לסוג התאים, משני סוגי האזורים, באמצעות טכנולוגיית Next‐Generation Sequencing. במקביל, צבעו דגימות מאוכלוסיות המטופלים השונות, באמצעות אימונו היסטוכימיה בארבעה צבעים.

החוקרים מצאו תבניות תעתוק של מרקרים ספציפיים לפגוציט המונונוקלארי – 163CD ו-CD11b, רק באזורי מטרה שעברו מיקרו חיתוך, אך לא באזורי הבקרה. בכך, החוקרים למעשה אימתו כי פגוציטים מונונוקלאריים מהווים שותפים לתקשורת עם תאי T מסוג 8CD, בנגעים של טרשת נפוצה. התמיכה בעובדה זו נעשתה על ידי אימונו היסטוכימיה קלאסית, בדגימות מהאוכלוסייה הנבדקת ומנבדקים אחרים, עם טרשת נפוצה חריפה ומתקדמת, ומחלות נוירולוגיות דלקתיות אחרות.

החוקרים הגיעו למסקנה כי היות ו-CD136 ו-CD11b מבוטאים באופן ספציפי בפגוציטים מונונוקלאריים, ניתן לטעון כי תאי T מסוג 8CD מתקשרים עם אותם פגוציטים מקומיים. על אף שלא ברור עדיין אם תקשורת זו מובילה להרג שלהם על ידי תאי ה-8CD, הנתונים לכל הפחות תומכים בעובדה כי תאי T מסוג 8CD משחקים תפקיד פעיל בפתוגנזה של טרשת נפוצה.

מקור: 

Sabolek, M. K. et al. (2019). Annals of Clinical and Translational Neurology. https://doi.org/10.1002/acn3.783

נושאים קשורים:  טרשת נפוצה,  פגוציטים מונונוקלאריים,  תאי T מסוג 8CD,  נגעים דלקתיים,  פרפורין,  מחקרים
תגובות