• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

המשא ומתן התפוצץ: האחים והאחיות פתחו הבוקר בשביתה

האחים והאחיות שובתים ויעבדו במתכונת חירום מצומצמת בבתי החולים, במרפאות קופות החולים ובתחנת טיפת חלב | משרד הבריאות הודיע כי יפנה לבית הדין לעבודה להשגת צו מניעה נגד השביתה

הפגנת האחיות מול משרד הבריאות, 2019. צילום ארכיון: יונתן סינדל/ פלאש 90

משרד הבריאות יפנה הבוקר (ג') לבית הדין לעבודה בתביעה שיוצא צו מניעה נגד שביתת האחיות שהודיעו כי החל מהשעה 07:00 הבוקר הן עוברות לעבוד במתכונת חירום בבתי החולים, במרפאות קופות החולים ובתחנת טיפת חלב – וזאת לאחר שהתפוצצה פגישת הסתדרות האחים והאחיות אמש עם מנכ"ל משרד הבריאות. הכרזת השביתה היא למעשה עליית מדרגה במאבק האחים והאחיות. הן גם מוחות על הוראת מנכ"ל משרד הבריאות, על פי הנחיות האוצר מהשבוע שעבר, שקבע ששכרן יקוצץ ב-20% עקב העיצומים בהם החלו לנקוט לפני כחודש כאשר חדלו לשתף פעולה עם הנהלות בתי החולים בכל הנוגע להכנות למבדקי האקרדיטציה.

דובר משרד הבריאות מסר: "נציגי המדינה נפגשו עם הסתדרות האחיות במטרה למנוע את הפגיעה הצפויה במטופלים כתוצאה מהשביתה המתוכננת. בישיבה עלו הצעות רבות וקונסטרוקטיביות על מנת למנוע את השביתה. לצערנו, המגעים לא הגיעו להסכמה".

יו״ר הסתדרות האחיות והאחים, אילנה כהן, מסרה: "משרדי הבריאות והאוצר הם האחראים הישירים לכך שהמחלקות בבתי החולים עלו על גדותיהן והמסדרונות ממשיכים להתמלא בחולים ובמיטות מחוץ לרשיון החוקי שמשרד הבריאות עצמו העניק.

״האחים והאחיות בישראל זועקים את זעקתם של אזרחי ישראל השוכבים מושפלים במסדרונות בתת תנאים, הורים וילדים הממתינים נואשות לתורים בלתי נגמרים ותינוקות שלא מקבלים חיסונים בזמן. לא עוד ועדות, לא עוד מריחות שלא נתנו כלום לאורך השנים.

"האחיות לא ייתנו עוד יד לעבודה מחוץ לתקנים ולרשיון, למטלות בקהילה ובריאות הציבור, לנהלים ובקרות ללא תוספת כוח אדם וללא תוספת שכר בהתאם".

האחיות במערכת הבריאות טוענות כי בשנים האחרונות נוספו להן מטלות שונות, בכלל זה הכנות למבדקי תו האקרדיטציה (איכות) - בניגוד לתקן כוח העבודה וללא תוספת כוח אדם ושכר. הן דורשות תוספת של כ-1,500 תקנים לאחיות - דרישה שעלותה כ-450 מיליון שקל (300 אלף שקל לכל תקן), או לחלופין, ויתור על מטלות  אדמיניסטרטיביות.

יש לציין כי ההכרזה על סכסוך העבודה נעשתה עוד במאי. בתחילת יוני הודיעה הסתדרות האחים והאחיות על צעדים ארגוניים שבמסגרתם הורתה יו"ר הארגון אילנה כהן לאחים ולאחיות בקהילה ובבתי החולים שלא לבצע פעילויות הכוללות בין השאר הכנות למבדקי האקרדיטציה, השתתפות בישיבות, הדרכות ופרויקטים מחלקתיים, ובמקומן להשקיע זמן רב יותר בפגישה עם המטופלים.

אמש גם הפגינו 200 אחיות ואחים ליד משרד הבריאות בירושלים, נשאו שלטים בהן נאמר "תנו לאחיות לחיות" ו"בושה של בקרה".

השביתה בכלל מערכת הבריאות

מתכונת השביתה שהחלה הבוקר היא: בבתי החולים ישבתו האחיות במרפאות, במכונים וביחידות אשפוז יום. בחדרי הניתוח ובמחלקות אונקולוגיה, פריון, דיאליזה ואחרות הן יעבדו במתכונת חירום. במחלקות טיפול נמרץ יעבוד צוות סיעודי מצומצם, לא יבוצעו ניתוחים מחוץ לשעות העבודה וכן במחלקות פגים, יונקים וחדרי לידה. בכל בית חולים תוקם ועדת חריגים שתקבע באילו מצבים ניתן לחרוג מביצוע הוראת השביתה.

גם בקופות החולים האחיות יפעלו במתכונת חירום. יינתנו שירותי סיעוד בטיפולי בית, מתן אינסולין, טיפולי פוריות, טיפול בחולי סרטן ויחידות דיאליזה. גם כאן, בכל מחוז תוקם ועדת חריגים. תחנות טיפות החלב יושבתו, ובכל עיר תפעל תחנה אחת בלבד כדי לתת למענה לפגים ולנשים הרות שבסיכון.

הפסיכולוגים בשירות הציבורי תומכים במאבק

הפסיכולוגים בשירות הציבורי הודיעו על תמיכתם במאבק האחיות. בהודעה שפרסם "פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית", נאמר: "אנו עומדים מאוחדים ומביעים את תמיכתנו במחאת האחים והאחיות. העומס שבו מצויים עובדי מערכת הבריאות כבד מנשוא. פעם אחרי פעם אנחנו רואים כיצד המערכת מטילה עוד ועוד דרישות על הצוותים המטפלים, מבלי להתייחס למצוקת המחסור בתקנים ולתנאי העובדים שהולכים ונשחקים.

"נדהמנו לקרוא כי בתגובה למחאתם של ארגוני האחים והאחיות, יצאה (ממשרד הבריאות והאוצר) ההנחיה להפחית משכרם. אנחנו מקווים מאד שהנחיה זו תוסר במהרה וכי הגורמים הממונים יבינו את התנאים הקשים שבהם מצויים האחים והאחיות כיום.

"אנו רואים חשיבות עליונה בשינוי סדרי העדיפויות במערכת הבריאות בישראל. כל פסיכולוג בשירות הציבורי יודע שמחסור בתקנים הוא מקור למתן שירות לקוי, חסר ושאינו מספק למטופלים את המענה לו הם זקוקים. תקינה ראויה היא הבסיס עליו בנויה מערכת בריאות מתפקדת ואיכותית, וללא הכרה בכך ניוותר עם שירותים רפואיים חסרים, עומסים בלתי אפשריים ותסכול הולך וגדל מצד הצוותים ומקבלי השירות.

"אנו, שמכירים היטב את מציאות העבודה בתת תקינה נוראית, בעומסי עבודה בלתי אפשריים ובשכר נמוך, עומדים לצד האחים והאחיות המסורים, העובדים בתנאים לא תנאים לאורך שנים רבות".

הודעת הפורום הועברה ליו"ר הסתדרות האחים והאחיות על ידי יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר, ירדן מנדלסון, יו"ר הסתדרות הפסיכולוגים בישראל, יורם שליאר וחברי הוועד המנהל למען הפסיכולוגיה הציבורית.

נושאים קשורים:  שביתה,  הסתדרות האחיות,  משרד הבריאות,  מאבק האחיות,  אילנה כהן,  חדשות,  עיצומים
תגובות