קנאבינואידים

המערכת האנדוקנאבינואידית בעור: האם יש לה השפעה על ריפוי פצעים?

במחקר זה נמצא כי עיכוב קולטני CB1 ושפעול קולטני CB2 הוביל להתפתחות השפעה אנטי-פיברוטית

עור (צילום: אילוסטרציה)
עור (צילום: אילוסטרציה)

לאחרונה זוהתה המערכת האנדוקנאבינואידית בעור ונמצאה קשורה להיווצרות לייפת עור ולריפוי פצעים. מטרת החוקרים הייתה למצוא ולנתח נתונים שדווחו בנוגע לתרכובות המשפיעות על המערכת הקנאבינואידית ומשפיעות באופן משמעותי על יצירת לייפת בעור.

החוקרים ערכו סקירת ספרות על ידי חיפוש ב-PUBMED אחר מאמרים אשר פורסמו בשפה האנגלית עד פברואר 2020 בנושא קנאבינואידים ולייפת עור. החיפוש הראשוני נערך באמצעות המושגים: "cannabinoid" AND "skin". בחיפוש נמצאו 296 פרסומים, מהם 18 היו קשורים באופן ישיר ללייפת עור, או תהליך ריפוי פצעים.

תוצאות המחקר הראו שעיכוב קולטני CB1 ושפעול קולטני CB2 הוביל להתפתחות להשפעה אנטי-פיברוטית במודלים של תאים וחיות. שפעול קולטני CB2 הוביל גם לקידום של אפיתליזציה מחודשת. קולטנים קנאבינואידים אחרים, כמו קולטני אדנוזין A2A ו-PPAR-γ, היו מעורבים גם הם. שפעול הקולטנים הללו הוביל להשפעה פרו-פיברוטית ואנטי-פיברוטית, בהתאמה.

החוקרים סיכמו כי מספר מטרות מולקולריות לתרופות במערכת האנדוקנאבינואידית זוהו בעור. הם טענו כי מטרות טיפוליות אלה יכולות להוביל לפיתוח גישה מבטיחה לטיפול בהפרעות של עודף לייפת עור.

מקור: 

Inês Correia-Sá et. al (2020)  Pharmacological research doi: 10.1016/j.phrs.2020.104862

נושאים קשורים:  קנאבינואידים,  המערכת האנדוקנבינואידית,  לייפת,  צלקת,  עור,  ריפוי פצעים,  מחקרים
תגובות