• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
הסטוריז של DoctorsOnly:
חדשות

פרס ישראל לגבורה אזרחית יוענק לד"ר חן קוגל

ועדת הפרס המליצה לשר החינוך יואב קיש להעניק את הפרס לד"ר קוגל, מנהל המכון הלאומי לרפואה משפטית, על עבודתו במכון והפעולות שביצע בזיהוי חללים ונרצחים מאז השבעה באוקטובר

ד"ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

ד"ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית באבו כביר, צפוי לקבל ביום העצמאות הקרוב את פרס ישראל בקטגוריה גבורה אזרחית. ועדת הפרס המליצה לשר החינוך יואב קיש להעניק את הפרס לד"ר קוגל על עבודתו במכון והפעולות שביצע בזיהוי חללים ונרצחים מאז השבעה באוקטובר.

עם ההודעה כי זכה בפרס ישראל אמר ד"ר קוגל: "אני מודה מאוד לוועדת פרס ישראל שהחליטה להעניק לי את הפרס בתחום הגבורה האזרחית. זה מרגש אותי וזה כבוד גדול עבורי. אולם, הפרס הזה אינו מיועד לי אישית, אלא לכל צוות המכון הלאומי שעובדים איתי לילות כימים כדי לתת זכר לכל אותם האנשים שמתו, נרצחו ונטבחו באכזריות ולתת מזור למשפחותיהם, בין אם בשגרה היומיומית של מדינת ישראל ובין אם באירועים לאומיים שונים וכואבים.

"הפרס הזה ניתן על גבורה אזרחית, אך בימים אלה איני מסוגל להכניס עצמי תחת כותרת זו, שכן בחודשים האחרונים נתקלתי בגיבורים של ממש. באנשים שחירפו נפשם כדי להציל אחרים בעודם מוותרים על חייהם. באזרחים שנלחמו בגבורה על היותם ישראלים ויהודים, תושבי האדמה הזו".

עוד אמר ד"ר קוגל: "צוות המכון הלאומי עובד בחודשים אלה ללא הפסקה, בכבוד ובענווה, כדי לאפשר מעט מזור למשפחות הנרצחים. אני מודה לכל הצוות שלוקחים חלק בתפקיד החשוב שממלא המכון במדינה, כשותף מרכזי בהליכי רפואה ומשפט לטובת עשיית הצדק וגילוי האמת.
בימים אלה אני מוצא לנכון להשתתף בצערן העמוק של כל המשפחות שאיבדו את יקיריהם.

"לפני כחודש הנחנו אבן פינה לבניין חדש עבור המכון לרפואה משפטית, בפעם הראשונה מאז קום המדינה. בניין המכון הוא תנאי הכרחי לעבודה רפואית משפטית ראויה המכבדת את תוצריה ואת כל הבאים בשערי המכון – העובדים, המשפחות והמנוחים. המכון לרפואה משפטית הוא מוקד של מצוינות ושל עבודה מסורה ומלאת השראה, וימשיך להיות מוקד ידע ומקור משיכה לרופאים ומומחים".

בדיון שנערך בוועדת הבריאות של הכנסת בנובמבר האחרון, סיפר ד"ר קוגל על תפקוד המכון לאחר השבעה באוקטובר: "די מהר הבנו שכוח האדם לא יספיק והמכון נאלץ להיעזר בתשעה רופאים משפטיים שהגיעו מחו"ל, זאת לצד גיוס 40 רדיולוגים, מומחים לדנ"א ואנתרופולוגים. אפילו מזכירות וכתבנים גייסנו וטיפלנו ביותר מ-950 שקי גופות שהכילו איברים וביותר מ-1,600 דגימות שהמעבדה שלנו עיבדה".

ד"ר קוגל החל את עבודתו במכון הלאומי לרפואה משפטית בשנת 1991 ומשנת 2013 הוא משמש כמנהל המכון. הוא סיים את לימודי הרפואה במסגרת עתודה אקדמית באוניברסיטת בן גוריון בנגב בשנת 1986. בשירות המילואים שלו הוא מפקד מרכז איסוף נתוני חללים של צה"ל, בדרגת סגן אלוף.

ד"ר קוגל מלמד בפקולטות למשפטים ולרפואה של אוניברסיטת תל אביב, באוניברסיטת בר-אילן ובמכללה למינהל בראשון לציון. בנוסף, הוא חבר הוועד המנהל של עמותת עוגן, המסייעת לעובדים חושפי שחיתות החוששים לפגיעה בהם ובשנת 2007 קיבל את אות אביר איכות השלטון בקטגוריית "אות הלוחם בשחיתות" לאחר פעילותו לתיקון הנעשה במכון לרפואה משפטית, בראשות המנהל דאז, ד"ר יהודה היס.

כזכור, בשל הצורך לזיהוי מהיר של גופות וחלקי גופות בעקבות אירועי השבעה באוקטובר נפתח מחנה שורה ברמלה. רופאים משפטיים מתנדבים מהעולם הגיעו לסייע בשל העומס הרב. ד"ר קוגל התייחס למשימה ואמר: "אני חייב להגיד שלא כל הגופות שנמצאו יזוהו. חלקן - כולל של ילדים - לא יימצאו בעתיד הקרוב, וככל שהן יימצאו מאוחר יותר יהיה קשה יותר לזהות אותן כי מה שנותר מהן הוא רק פיח ואפר".

בנובמבר האחרון נערך דיון בוועדת הבריאות של הכנסת בנושא "קריסת המכון הלאומי לרפואה משפטית", שעסק, בין השאר, במחסור ברופאים משפטיים ובתנאי העבודה והשכר הקשים של הרופאים המשפטיים, לצד העומס המוטל עליהם. "אנחנו מותשים מאוד מאוד. הגענו למלחמה על הקצה", אמרו בדיון רופאי המכון ד"ר אלון קריספין, יו"ר האיגוד לרפואה משפטית, וד"ר מאיה פורמן.

בשנים האחרונות התריע ד"ר קוגל פעמים רבות על מצבו הרעוע של המכון והעומס המוטל על עובדיו שנדרשו לתפקד במצבי אר"ן כמו זיהוי גופות בעקבות אסון מירון. באוגוסט האחרון סגר המכון את שעריו לכמה שעות בשל חוסר יכולת להתמודד עם מספר הגופות שהגיעו לפתחו. ביוני האחרון נערך דיון בעניין בוועדת הבריאות בכנסת שבו אמר ד"ר קוגל כי "המכון לרפואה משפטית הגיע לקצה גבול יכולתו" וכי עליו "לתפקד במהירות כדי להביא את הגופות לקבורה זאת כשהמטלות גדלו, בהתאם לגידול באוכלוסיה, החמרה במצב הבטחוני ועלייה בשיעור הפשיעה, וזאת לא בהתאמה למשאבים, לתקציב ולכוח האדם הנדרש לכך".

המכון מטפל מדי שנה בכ-2,000 מקרי מוות, יותר מ-100 בדיקות קליניות של נפגעי תקיפה מינית וכ-700 חוות דעת על פי מסמכים לקביעת קשר סיבתי בין האירוע למוות, אולם מצבת כוח האדם מצטמצמת והולכת והיא עומדת כיום על שישה רופאים מומחים, ארבעה מתמחים, חמישה טכנאי נתיחה. מחצית הרופאים הבכירים - מנהלת היחידה לרפואה משפטית-פתולוגית, רופאה בכירה ומרכזת תחום הנצלת הרקמות במכון ומנהל המערך לזיהוי באמצעות דימות במכון, הודיעו בשבוע האחרון כי החליטו להתפטר.

ד"ר קוגל התריע במכתב שכתב לאחרונה לשר הבריאות אוריאל בוסו כי "גודלו של המכון הוא 15% מהגודל המקובל למדינה מתקדמת עם אוכלוסיה של עשרה מיליון תושבים, בהשוואה למדינות אחרות. בישראל היו צריכים להיות 50 עד 100 מומחים לרפואה משפטית".

כפי שדווח בדוקטורס אונלי, בתחילת החודש הונחה אבן הפינה למכון הלאומי החדש לרפואה משפטית המתוכנן בקמפוס המרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא. ד"ר קוגל אמר באירוע כי מדובר ב"יום היסטרי למדינת ישראל. בפעם הראשונה מאז קום המדינה יוקם בניין ייעודי למכון לרפואה משפטית, כזה שמתוכנן כמכון לרפואה משפטית מהמסד ועד הטפחות".

נושאים קשורים:  ד"ר חן קוגל,  פרס ישראל,  חדשות,  המכון לרפואה משפטית,  שר החינוך יואב קיש,  שבעה באוקטובר,  זיהוי חללים
תגובות
20.03.2024, 19:26

יישר כוחך דר חן קוגל על יישרנותך.
איש חכם.
איש אשכולות.
פיך מפיק מרגליות.

21.03.2024, 09:37

ברכות , מועמד ראוי ביותר , הוא וכל צוות המכון .